Het is de 2e keer dat we dit model fietsen bestellen via AliExpress. De eerste keer zijn na een half jaar de fietsen gestolen toen we op vakantie waren. We waren zo tevreden over de fietsen dat we hebben besloten om ze nog een keer te kopen. Ondertussen heeft het model een update gehad en vandaar de “-II” aan het einde van het model naam. Deze review gaat dus over de 2e versie. We hebben ook een review geschreven over de 1e versie van deze fiets.
De SameBike bij AliExpress bestellen
Wij hebben er voor gekozen om ze via AliExpress te kopen en hebben ze in augustus 2022 besteld voor €747,99 per stuk. Na 8 dagen kwamen ze binnen. Twijfel je om bij AliExpress te bestellen vanwege garantie? Wij hebben zelf twee garantiegevallen meegemaakt. Verderop lees je wat en hoe dat verliep.
Bekijk de SameBike 20LVXD30-II bij AliExpress.
Ook bij Decathlon en Bol.com te koop
Ondertussen zijn deze fietsen ook bij Decathlon en Bol.com te koop. Ben je minder vertrouwd met AliExpress dan kan je er voor kiezen om ze via hen te kopen. De fiets kost (op het moment van schrijven) €1.295,- bij Decathlon en €1.049,- bij Bol.com. Zie onderstaande linkjes voor de actuele prijzen. Je hebt dan meer zekerheid van een Nederlands bedrijf met garanties etc.
Bekijk de SameBike 20LVXD30-II bij Decathlon.
Bekijk de SameBike 20LVXD30-II bij Bol.com.
Let op dat je wel de 2e versie met verbeteringen besteld. Welke verbeteringen ten opzichte van de 1e versie er zijn lees je verderop in deze review.
Monteren en eerste gebruik
De 2e versie van deze fiets lijkt erg veel op de 1e versie. De fietsen worden geleverd in een stevige doos. Je moet hem zelf nog wel afmonteren. Dit is prima te doen en koste ons ca. 30 minuten per fiets. Na de banden opgepompt te hebben zijn ze klaar voor gebruik (er wordt geen pomp meegeleverd).
Wij waren de eerste versie gewend, waar de sleutel in het contact aan het stuur moet en daarmee zet je de fiets aan. Bij deze tweede versie werkt dat iets anders. De sleutel moet in de accu zitten en dan moet je de M knop bij het display ca. 3 seconden inhouden. Dan gaat de fiets aan. Omdat wij niet wisten dat de sleutel in de accu moet zitten waren we de 1e keer wel even bezig om ze aan te krijgen.
Onze ervaring
Net zoals bij de eerste versie van deze fiets, zijn wij echt heel tevreden over de kwaliteit en stevigheid van de fiets. Ik ben 1,93m en pas er prima op. Het is ook echt leuk om er mee te rijden, omdat het voelt als een soort scooter. Ik wordt altijd weer vrolijk om met de fietsjes rond te rijden.
We hebben met deze tweede versie ook een langere tocht (50+ km) mee gefietst, zonder problemen. Ook dit keer wel een beetje zadelpijn, maar goed te doen.
Waar je op moet letten is dat ook versie 2 een gashendel heeft, wat officieel niet is toegestaan in Nederland. Ik vraag me af hoe streng hierop gecontroleerd wordt. Wij hebben er in ieder geval geen gedoe mee gehad. Een voordeel bij de 2e versie is dat de gashendel softwarematig uit te schakelen is.
Pluspunten
- Het frame is erg stevig (ik weeg ca. 95 Kg). Boven verwachtingen.
- Algemeen vinden wij de kwaliteit goed, ook boven verwachtingen.
- In elkaar zetten was eenvoudig.
- 25 km/h is een goede snelheid. Niet te snel, niet te langzaam.
- Gashendel is heel handig met wegrijden, je hoeft daardoor niet terug te schakelen.
- Accu kan eruit gehaald worden, als je ze ergens wilt opladen waar je niet de fietsen kan parkeren.
- Standaard geleverd met achterlicht, die stroom gebruikt vanaf de hoofdaccu. Geen gedoe meer met batterijen.
- Meer opties in de software qua instellingen dan versie 1.
- Het is heel erg leuk om op de fietsjes rond te fietsen.
Minpunten
- Er zit een gashendel, wat officieel niet mag. (Die is softwarematig uit te schakelen).
- Gewicht: bijna 20kg. Begrijpelijk vanwege de accu, maar alsnog, het is geen licht fietsje.
- In de 2e versie moet de sleutel altijd in de accu zitten.
Verschillen tussen 20LVXD30 en 20LVXD30-II
Ons zijn wel een aantal aanpassingen opgevallen, vergeleken met de eerste versie.
- De positie van het display en de schakelbediening is verbeterd.
Bij de eerste versie zat aan je rechter hand (van buiten naar binnen gezien) eerst het display en daarna pas het schakelmechanisme. Daardoor moest je over het display heen om te kunnen schakelen, dit was een beetje gek en is daarom ook opgelost in de tweede versie. Ze hebben nu het display aan je linkerhand gezet. Veel beter!
- Geen sleutel meer aan het stuur, maar nu in de accu.
Bij de eerste versie had je een soort “contactslot” aan je stuur. Het was vreemd om je sleutelbos aan het stuur te hebben hangen, maar nu moet de sleutel in de accu. Die zit dus onderaan de fiets tussen de trappers. Een beetje onhandig. Resultaat is dat wij die sleutel er altijd in laten zitten en alleen er uit halen als wij ze in het openbaar op slot zetten.
- Nieuw type display met meer opties.
Een nieuw type display waarmee je nu in plaats van met 3 stappen je ondersteuning kan instellen, met 5 stappen kan kiezen hoeveel elektrische ondersteuning je wilt. Daarnaast is er ook een verborgen menu waar je veel meer instellingen van de fiets kunt wijzigen. Zo kan je onder andere de maximale ondersteuningssnelheid instellen en de gashendel uitschakelen. Of dit hem dan legaal maakt in Nederland, dat durf ik niet te zeggen.
Handleiding hoe je in het verborgen menu komt en wat je er allemaal kan instellen vind je hier.
Ook is het nu mogelijk om de maximale snelheid in te stellen. Dit is de snelheid wanneer de fiets stopt met ondersteunen. Hierdoor kan je gemakkelijk 35 km/h fietsen met de fiets. Buiten de bebouwde kom is dit ideaal en kan het prima, in het centrum en op drukere fietspaden is dit te snel. Dan is 20 à 25 km/h veel relaxter.
Onze ervaring met garantie via AliExpress
Bij de 1e keer brak er een stuk plastic van de fietsenstandaard af, waardoor de fiets niet meer stevig stond en zelfs omviel. Na overleg met de verkoper heb ik deze originele nieuwe standaard besteld en de rekening doorgestuurd. Ik zou via PayPal terugbetaald worden, wat helaas nooit is gebeurd. Misschien als ik er iets meer achteraan had gezeten was het gelukt, maar ik nam de moeite niet.
Na 229 km is van de witte fiets de motor kapot gegaan. Ineens maakte die een hard brommend geluid, trilde de fiets enorm en draaide het wiel zwaar. We hebben de fiets uitgezet en zijn op eigen kracht terug terug gefietst. Volgende dag met een volle accu nog eens geprobeerd, maar het probleem was er nog steeds.
Het bijzondere hiervan is dat het probleem bij de witte fiets is, daar fietst Vicky op. Die is erg zuinig en voorzichtig op haar fiets. Ik daarentegen ben wat lomper en onvoorzichtiger. En toch gaat die van Vicky kapot.
Opnieuw overlegt met de verkoper, hij vroeg mij een video te maken en die op te sturen. Dat heb ik gedaan en een aantal dagen daarna ontving ik een bericht dat ze ons een nieuwe motor hub zouden opsturen. Dit keer was ik natuurlijk iets gemotiveerder dus heb wel met enige regelmaat naar de status van de verzending gevraagd. Ook al was het Chinese oud en nieuw rond diezelfde tijd, in ca. 1 maand hadden wij de nieuwe motor ontvangen. We moeten deze nog wel installeren.
De video van de kapotte motor hub: https://youtube.com/shorts/XLYc8Vd_35w
Conclusie en resumé
Wij vinden de fietsjes echt heel nice. Ze fietsen lekker, zien er leuk uit en hebben er een hoop lol mee.
Ondanks dat we nu één iets kleiner en een groter probleem met één van de fietsjes hebben gehad zouden wij ze nog eens bestellen. Zeker omdat ze ook heel erg goed in de camper passen qua formaat.
Ondertussen ligt de nieuwe motor hub al in Nederland, maar wij zijn nog niet in de gelegenheid geweest om die op te halen en uit te wisselen.
Wij hebben heel veel zin om de fietsjes weer te gaan gebruiken als het buiten weer warmer wordt.
De linkjes naar de webshops in dit artikel zijn affiliate linkjes. Als die gebruikt worden om een bestelling te plaatsen krijgen wij een kleine vergoeding. Desondanks is deze review onafhankelijk en onze eigen mening.